fbpx Brochure aanvragen

Bejaarden Alarm

Marit legt uit waarom ze zo blij is met haar bejaarden alarm.

Wij van Nederlandse Senioren Alarmering gaan vaak op pad om te kijken waarom senioren overgaan op een bejaarden alarm. Graag delen wij een interview met Marit. Ze is drie jaar geleden overstag gegaan en meldde zich aan voor ons alarmsysteem. Wij vroegen haar onder andere hoe het haar leven heeft beïnvloed en ze verteld ook hoe het weinig had gescheeld of ze had hier niet meer kunnen zitten.

Stel uzelf even voor aan de lezer.

Mijn naam is Marit. Inmiddels 84 jaren jong en woonachtig in Rotterdam. Ik heb drie prachtige kinderen die altijd voor me klaarstaan. Ondanks mijn leeftijd probeer ik nog altijd zo actief mogelijk te zijn. Zo doe ik zelf boodschappen en ga ik één keer per week naar het buurthuis. Mijn man is helaas een paar jaar geleden overleden.

 

“Mijn dochter vertelde me achteraf dat ik tijdens het lopen naar de supermarkt mijn bewustzijn ben verloren en met mijn hoofd ben gevallen op een trottoir.”

U heeft een mobiel alarmsysteem van Nederlandse Senioren Alarmering. Hoe bent u hieraan gekomen?

Dat was een idee van mijn dochter. Die zag een advertentie op internet en leek het een goed idee om de alarmknop voor mij aan te schaffen. Ik was al een tijd alleen en ondanks dat mijn kinderen mij regelmatig bezoeken was het lastig om contact te leggen. Ik doe niet aan internet en mijn telefoon kan ik ook niet goed mee overweg. Deze oplossing is eigenlijk perfect in onze situatie. Als ik ergens niet uit kom of hulp nodig heb dan kan ik met een druk op de knop contact maken met mijn kinderen. Dit is niet alleen handig in geval van nood, maar ook in andere situaties.

Zoals wat?

Haha. Nou kleine onbenullige dingen. Laatst vergat mijn dochter haar sjaal bij mij. Ik heb haar toen even via de alarmknop laten weten dat deze nog bij mij lag. Gelukkig betaal ik een vast bedrag per maand dus kost dit geen extra geld. Mijn dochter schrok zich alleen hoedje dus die heeft gevraagd of ik dit niet meer wilde doen. Sinds doen doe ik dat niet meer.

 

“Op de waarde van je leven staat geen prijs. Ja het kost iets, maar dat is het meer dan waard als ik nog jaren kan genieten van mijn kinderen, kleinkinderen en het leven in het algemeen.”

U zei net dat het handig is in geval van nood. Heeft u hem wel eens nodig gehad in zo’n situatie?

Jazeker. Meermaals. Ongeveer een jaar geleden werd ik wakker in het ziekenhuis. Ik weet eigenlijk helemaal niets meer van de situatie. Mijn dochter vertelde me achteraf dat ik tijdens het lopen naar de supermarkt mijn bewustzijn ben verloren en met mijn hoofd ben gevallen op een trottoir. Mijn bejaarden alarm heeft de val waargenomen en direct een valarm uitgezet naar mijn kinderen. Toevallig was mijn dochter op haar werk (binnen twee minuten afstand). Die heeft de locatie kunnen inzien en heeft mij gevonden. Ik ben direct met de ambulance opgehaald en had een hersenschudding.

Dat is vrij heftig! Gelukkig heeft het alarmsysteem u dus kunnen helpen in deze situatie.

Dat klopt. Op voorhand was ik ook erg huiverig om de alarmknop in gebruik te nemen. Ik vond het maar niks en had geen zin om dat aparaat elke keer mee te nemen. Achteraf ben ik natuurlijk erg blij. Voorkomen is beter dan genezen zeggen ze wel eens. Daar sluit ik me helemaal bij aan.

Zou u het alarmsysteem aanraden aan andere bejaarden?

Ik denk het wel. In eerste instantie niet dus. Ik had hem ook nooit nodig en vroeg me dus eigenlijk af waarom ik hem elke keer mee nam. Maar daar gaat het dus ook om; dat je hem hebt op het moment dat hij wel nodig is. Toen ik afgelopen jaar ten val kwam heeft het mogelijk mijn leven gered. Dat was niet gebeurd zonder de alarmknop. Op de waarde van je leven staat geen prijs. Ja het kost iets, maar dat is het meer dan waard als ik nog jaren kan genieten van mijn kinderen, kleinkinderen en het leven in het algemeen.

Dat zijn mooie woorden. Hartelijk bedankt voor dit interview!

Geen probleem!

Meer informatie

Wilt u meer informatie ontvangen over ons bejaarden alarm? Via onze contact pagina kunt u een vraag stellen of een telefoongesprek aanvragen. Verder kunt u ons vinden op Facebook en Twitter.